اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
دوره ای
  • تيم
  • بازی
  • امتياز
  • نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • 4
  • 8
  • فولاد سپاهان اصفهان
  • 4
  • 8
  • ذوب آهن اصفهان
  • 4
  • 6
  • زغال سنگ طبس
  • 4
  • 4
  • نفت و گاز گچساران
  • 4
  • 4
  • سپاهان نوین
  • 4
  • 3
  • رعد پدافند آمل
  • 4
  • 3
  • مس کرمان
  • 3
  • 2
  • ستارگان دشتستان
  • 3
  • 0
  • پاس ناجا قم
  • 4
  • 0
تاريخ:سيزدهم دی 1395 ساعت 15:50   |   کد : 96217
مربیان بزرگ بوندسلیگا دوست دارند در ایران مربیگری کنند

اله کرم استکی: هندبال ایران به زودی سکوهای آسیا را فتح می کند

هندبال ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی است و استعدادهای نابی در این هندبال پیدا می شود که اگر خوب هدایت و راهنمایی شوند با غیرت و تعصب و توانی که دارند هم کمک به پیشرفت تیم ملی می کنند و هم اینکه خود جذب بهترین تیم های اروپایی می شوند. 
 
نام سجاد و اله کرم استکی چند سالی است که در هندبال ایران و آسیا می درخشد و با درخشش خود نام هندبال ایران را در اروپا بر سر زبانها انداخته اند .
این دو برادر که از کنار زاینده رود و از نصف جهان به هندبال ایران معرفی شده اند اکنون در دینامو بخارست رومانی و در لیگ معتبر اروپا بازی می کنند.
در تعطیلات ژانویه فرصتی دست داد تا همکار ما در روابط عمومی فدراسیون هندبال گفت و گویی با اله کرم استکی انجام بدهد که ماحصل آن در ادامه می آید:
 
*تفاوتهای سطح هندبال ایران و اروپا را در این مدتی که در اروپا بازی می کنید چگونه ارزیابی کرده اید؟
 
-در اروپا رده های پایه زیر نظر مربیان خوب  به صورت اصولی پرورش می یابند و از لحاظ تکنیک و تاکتیک خیلی خوب با ایشان کار می کنند و وقتی رشد می کنند از روی اصول هندبال زیبایی هم ارائه می کنند. ولی متاسفانه در ایران به دلیل ضعف هایی که در بخش پایه داریم تاکتیک و تکنیک ها روی اصول به بچه ها آموزش داده نمی شود. بالطبع وقتی بچه ها بزرگتر می شوند و در تیم های باشگاهی و ملی بازی می کنند چون اصول اولیه را خوب فرا نگرفته اند و به آنها آموزش اصولی داده نشده آن بازدهی لازم را ندارند.
در لیگ اروپا اغلب  ستاره های دنیا جذب تیم های قهرمان و نایب قهرمان کشورهای صاحب نام هندبال هستند. آرزوی هر بازیکنی است که در لیگ اروپا بازی کند و بچه های ایران واقعا استعداد بالایی دارند که توانسته اند در این لیگ معتبر بازی کنند و بدرخشند. از جمله خود بنده و برادرم  سجاد (استکی) ، سید علیرضا موسوی و ایمان جمالی توانستیم در بین ستاره های بزرگ جهان که به لیگ اروپا سرازیر شده اند جا باز کنیم و بدرخشیم.  4 هندبالیست ایرانی در لیگ اروپا هستیم و این برای کارشناسان اروپا تعجب آوراست. حالا آنها به قدرت و استعداد هندبال ایران پی برده اند، البته ما سختی هایی کشیدیم و تلاش کردیم تا نماینده شایسته ایی در اروپا باشیم و خدارا شکر در بین بزرگان اروپا برای خودمان جا باز کردیم. این را هم بگویم ما بازیکنان خوبتری هم  داریم که در آینده آنها نیز می درخشند و به اروپا خواهند رفت . خدا را شکر با حضور لژیونرها راهی برای هندبال ایران باز شده و اعتبار خاصی به هندبال ایران داده شده است. باید از این موقعیت بهترین استفاده را ببریم .
 
*به عنوان یک بازیکن حرفه ایی رفتار حرفه ای یک قهرمان باید چگونه باشد؟
 
-وقتی اسم حرفه ای می آید یعنی اینکه بازیکن باید همه امورش حرفه ایی باشد. از مسابقه و تمرین تا ریزترین مسایل زندگی. بازیکن در قبال کاری که می کند پول می گیرد باید به تعهداتش در قبال باشگاه به خوبی عمل کند.
در هندبال حرفه ایی اروپا بازیکنان سر موعد مقرر حقوق خود را دریافت می کنند و زندگی خود را بر طبق آن برنامه ریزی می کنند.  طوری برخورد می شود که به زندگی شخصی و زندگی قهرمانی ورزشکار لطمه ای وارد نشود. حرفه ای گری آنقد قوانین سختی هم ندارد . در ورزش حرفه ایی مسئولین و بازیکنان تعهداتی مقابل هم دارند که دقیقا مطابق قرارداد متقابلا باید کارهای مربوطه را انجام دهند. بازیکن حرفه ای وظیفه اش بازی کردن است و نباید فکرش مشغول مشکلات بیرون بازی باشد .
 
*آیا در ورزش حرفه ای اروپا باشگاه نظارتی بر زندگی و رفتار شخصی بازیکنان هم دارد؟
 
-وقتی اسم ورزش حرفه ای می آید بازیکنان خودشان رعایت می کنند و می دانند که در اختیار باشگاه هستند و نباید خارج از چارچوب و ضوابط مربوطه گام بردارند. مربی موقع تمرین و بازی از بازیکنان عملکرد قابل قبول می خواهد. بازیکنان باید در تمرین خوب تمرین کنند تا در مسابقات شرایط خوبی داشته باشند و اگر اینطوری نباشد جریمه می شوند و از قرارداد بازیکن کسر می شود. حتی اگر بازیکن خارج از چارچوب باشگاه گام بردارد قرارداد بازیکن را فسخ می کنند . خوشبختانه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ اروپا آنقدر مرتب و منظم تمرین می کنند و در رفتار اجتماعی و شخصی به قوانین و مقررات و عرف اجتماعی کشور میزبان احترام می گذارند که در این بخش سر آمدند ضمن اینکه ما علاوه بر همه این موارد بایستی از فرهنگ ناب و اصیل ایرانی هم بخوبی دفاع کنیم و بسیاری موارد را بخوبی رعایت می کنیم.
 
*چقدر حضور لژیونرها در لیگ های بزرگ دنیا می تواند برای هندبال ایران موثر باشد؟
 
-الان بچه ها در این سطح با بازیکنان وستاره های دنیا بازی می کنند و خیلی از مساِئل حرفه ایی روز جهان را فرا می گیرند می گیرند.در حقیقت حضور هر کدام از لژیونرهای ایران در لیگ هندبال اروپا به منزله یک کلاس آموزشی سطح بالاست و من اطمینان دارم سود هندبال کشورمان از حضور لژیونرها در لیگ اروپا دوطرفه است. 
لژیونرها هم تمرینات خوبی دارند و هم هندبال را حرفه ایی و اصولی فرا می گیرند و طبیعی است وقتی در آسیا می آیند یک سر و گردن از بازیکنان سایر تیم ها بالاتر هستند . 
 
*قطر یک تیم چند ملیتی است و از بازیکنان قدرتمندی سود می برد. با شرایطی که شما دارید و ابراز می کنید انشالله باید منتظر شکست این تیم چند ملیتی باشیم؟
انشالله، الان بازیکنان ما آماده هستند و با انگیزه ایی که بچه ها دارند انشالله قطر را هم شکست می دهیم . 
 
*قراردادتان در اروپا چند ساله است؟ آیا مبلغ آن قابل گفتن است؟
 
-قرارداد من با تیم دیناموبخارست 2 ساله است. مبلغ قرارداد در هندبال مختلف است بعضی تیم ها به یک بازیکن یک میلیون دلار پرداخت می کنند و به یک بازیکن دیگر  300 هزار یورو. بهتر است مبلغ قرارداد را نگویم ولی شرایط خوبی داریم الحمدالله. با این وجود مطمئن باشید اگر در ایران همین مبلغ را حتی با قرارداد پایین تر هم دریافت کنیم در ایران می مانیم، فعلا که آن شرایط فراهم نیست ولی خیلی دوست دارم شرایط به گونه ایی باشد که ما در باشگاههای خودمان بازی کنیم مثل بازیکنان والیبال که قراردادهای خوبی در ایران می گیرند.
 
*با این وضعیت انشاالله باید شاهد این باشیم که در آینده ایی نزدیک مثل والیبال، ستاره های هندبال هم در باشگاههای ایران بمانند؟
-یقینا ، ما حتی حاضریم کمتر از قرارداد اروپا در ایران بازی کنیم ولی هنوز شرایطش فراهم نیست اما در آینده من امیدوارم این اتفاق بیفتد.
 
*هندبال ایران با پتاسیل بالایی که دارد و حضور لژیونرهایی مثل شما آیا در بازیهای آسیایی جاکارتا می تواند روی سکو برود؟
 
-من قول میدهم و می نویسم و امضا می کنم که هندبال ایران در آینده فینال آسیا را می بیند و قطعا روی یکی از سکوهای اول تا سوم خواهد بود. یعنی در هر دوره ای که شرکت کنیم مقام ایران اول، دوم یا مگر اتفاقی  و شرایطی باشد که سوم شود.چون تیم جوانی داریم  و و این جوانها بسیار هم  خوش آتیه هستند . یقینا با تلفیقی از این بازیکنان جوان و لژیونرها  می توانیم قدرت برتر آسیا باشیم. البته خود بنده الان 28 سال دارم و دوره قهرمانی یک ورزشکار و دوره اوج و پختگی در همین سنین است. در هر حال چنانچه ما هم دعوت شویم و باشیم یقینا به آنچه که هندبال ایران شایستگی اش را دارد خواهد رسید.
 
*آیا پیشنهادی از سایر تیم های اروپایی هم دارید؟
 
-خیلی پیشنهادهای خوبی برایمان آمده است ولی هم من و هم سجاد ترجیح می دهیم با هم در یک تیم بازی کنیم چون کنار هم که هستیم هم قدرتمان و هم موفقیتمان بیشتراست.سالهای قبل  جدا گانه در تیم های مختلفی بازی کردیم ولی اتفاق خاصی نیفتاد ولی امسال که کنار هم بودیم خیلی بازتاب خوبی داشت و موفقیت زیادی بدست آوردیم. گفتم که بازهم اگر یک موقع پیشنهادی باشد در صورتی قبول می کنیم که برای هردوی ما باشد.
 
*درست است که به شما درخواست تغییر تابعیت داده اند؟چرا قبول نکردید؟
 
این یک واقعیت است تا الان 5 بار از کشور رومانی هم نایب رئیس و هم مربی تیم ما که کمک مربی تیم ملی رومانی هم هست به ما پیشنهاد دادند که مایلیم برای تیم ملی ما بازی کنید ولی من و سجاد هرگز به چنین چیزی فکر نمی کنیم و آنها می دانند که چقدر روی نام ایران و ایرانی ما تعصب داریم. ما اگر می خواستیم تغییر تابعیت بدهیم خیلی پیشنهادهای بهتری داشتیم. انشالله که اوضاع اقتصادی باشگاههای هندبال ایران بهتر می شود و ما هم برای کشور خودمان زحمت بکشیم همانند 10 سال قبل که در ایران بازی می کردیم و مقام های زیادی در رده های مختلف هم کسب کردیم و به جام جهانی هم رفتیم.انشالله با ایران ادامه می دهیم تا موقعی که به ما نیاز باشد در خدمت تیم ملی کشورمان هستیم و این افتخاری است که پیراهن تیم ملی ایران را بر تن می کنیم.
 
*چرا مربیان درجه یک اروپایی به ایران نمی آیند؟
 
-مربی های درجه یک اروپایی همگی مشتاق هستند که به ایران بیایند. ببینید الان بحرین و ژاپن چه مربی های خوبی را آورده اند. همه مربیانی که  برای تورنمنت یا مسابقاتی به ایران می آیند  راغب هستند با تیم ملی قرار داد ببندند. آنها می دانند ایران چه پتانسیلی دارد بنابراین باید به اعتقاد من مربیان درجه یک را بخدمت بگیریم البته اگر بنا بر استخدام مربی خارجی است و ضمن اینکه از مربیان زحمت کش داخلی هم نباید غافل شویم. مربیانی در بوندسلیگای آلمان هستند که حاضرند بیایند و برای تیم ملی ایران مربیگری کنند ولی باید شرایط داخلی و امکانات و بودجه های فدراسیون را هم در نظر گرفت.
*ممنون از شما ، انشالله که روند پیشرفتی که دارید ادامه یابد و در اروپا همچنان بدرخشید.
-از شما هم بابت این گفت و گو تشکر می کنم.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک