اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
دوره ای
  • تيم
  • بازی
  • امتياز
  • نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • 4
  • 8
  • فولاد سپاهان اصفهان
  • 4
  • 8
  • ذوب آهن اصفهان
  • 4
  • 6
  • زغال سنگ طبس
  • 4
  • 4
  • نفت و گاز گچساران
  • 4
  • 4
  • سپاهان نوین
  • 4
  • 3
  • رعد پدافند آمل
  • 4
  • 3
  • مس کرمان
  • 3
  • 2
  • ستارگان دشتستان
  • 3
  • 0
  • پاس ناجا قم
  • 4
  • 0
تاريخ:نهم دی 1398 ساعت 01:29   |   کد : 329410
مصمم بودن ملی پوشان برای کسب سهمیه جهانی
گفتگوی اختصاصی با الله کرم استکی

مصمم بودن ملی پوشان برای کسب سهمیه جهانی

الله کرم استکی کاپیتان تیم ملی کشورمان در گفتگویی با رسانه ها از شرایط تیم ملی سخن گفت .به گزارش روابط عمومی فدراسیون ،نام هندبال ایران با نام الله‌کرم و سجاد استکی گره خورده است؛ دو برادری که با عملکرد خوب خود در تیم‌هایی اروپایی موجب شدند تا نگاه‌ها به هندبال ایران تغییر کند و شاهد حضور بیشتر ملی‌پوشان در لیگ‌های اروپایی باشیم. این روزها هندبال ایران بیش از 10 لژیونر دارد که در اقصی نقاط جهان برای تیم‌های باشگاهی خود بازی می‌کنند.

برادران استکی امسال در تیم چسمه بخارست رومانی حضور دارند و از جمله تاثیرگذارترین بازیکنان تیم خود هستند. عملکرد خوب آنها اهالی هندبال را امیدوار کرده تا بتوانند بیش از پیش به تیم ملی در راه مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهان کمک کنند. برادران استکی هم خودشان امید زیادی دارند تا با هندبال ایران به رقابت‌های جهانی راه پیدا کنند تا یک بار دیگر پتاسیل واقعی هندبال را به رخ همه بکشند.

 

کاپیتان تیم ملی هندبال ایران که در رقابت‌های انتخابی المپیک با وجود مصدومیت در ترکیب قرار گرفت و برای ایران بازی کرد، این بار هم زودتر از سجاد خود را به اردوی تیم ملی رساند تا نشان دهد که می‌خواهد پرچم‌دار حضور موفق هندبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا باشد.

الله‌کرم استکی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد مسائل مختلف صحبت کرده که متن اظهارات وی را در ادامه می‌خوانید:

 تا پیش از حضور در اردوی تیم ملی اوضاع در چسمه چطور بود؟

شرایط در چسمه بسیار خوب است. ما هر روز تمرین می‌کردیم و شاهد پیشرفت هفته به هفته تیم بودیم. شرایط من هم خوب است و با وجود مصدومیت‌هایی که برایم پیش آمد تلاش کردم تا زیر نظر کادر پزشکی و البته مربیان تمریناتم را دنبال کنم. خوشبختانه مصدومیتم تا حدود زیادی بهبود پیدا کرد و حالا هم که در اردوی تیم ملی هستم. تیم‌مان در لیگ رومانی سوم است. این روزها هم در تعطیلات نیم فصل و تعطیلات کریسمس هستیم

 در چند سال اخیر هندبال ایران درجا زده و گاهی هم دچار افت شده؛ دلیل این اتفاق را چه می‌دانید؟

چند موضوع را باید در نظر گرفت. اول اینکه بازیکنان در سال‌های اخیر از نظر عملکرد شخصی دچار افت نشده‌اند، بلکه شاهد پیشرفت و موفقیت‌های آنها در سال‌های اخیر هستیم. بازیکنان ایرانی با تیم‌های خود قهرمانی‌های مختلفی کسب می‌کنند که نشان از پیشرفت است. موضوع دیگر هم به مدیریت فدراسیون‌ و بحث‌های کلان‌تر مربوط می‌شود. به هر حال باید در نظر داشت که فدراسیون در مدت اخیر ثبات نداشته است. عدم ثبات مدیریت در هر رشته‌ای خطرناک بوده و آسیب می‌زند. شاید یکی از مهمترین دلایلی که خیلی‌ها فکر می‌کنند هندبال درجا زده همین بوده که مدیران در سال‌های اخیر زمانی برای اجرای برنامه‌های خود نداشتند.

 آیا شما معتقد هستید که مدیران برنامه داشته و زمانی برای اجرای آن نداشته‌اند؟

قطعاً همینطور است؛ مگر می‌شود مدیری در فدراسیونی حضور پیدا کند و هیچ برنامه‌ای نداشته باشد؟ شرایط مدیریت در هندبال کمی سخت است. به هر حال فدراسیون بدهی دارد و از نظر مالی هم در تنگنا است. هر مدیری که می‌آید، باید مدتی درگیر پرداخت بدهی‌ها باشد و سپس به سراغ برنامه‌های خود برود. مدیران قبلی در همان مرحله پرداخت بدهی‌ها خسته شده جای خود را به فرد دیگری دادند.

عملکرد شما در سال‌ها اول حضورتان در رومانی به قدری خوب بود که نگاه‌ها تا حدود زیادی به هندبال ایران تغییر کرد...

خدا را شاکرم که از ما حمایت کرد تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. عملکرد خوب ما نظر مسئولان باشگاه‌های اروپایی را به سمت بازیکنان ایرانی آورد. در آن مقطع در لیگ قهرمانان اروپا هم شرایط بسیار خوبی داشتیم و سجاد (برادر کوچکترم) عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. در تیم دینامو بخارست در کنار سیدعلیرضا موسوی بازی کردیم و تعداد ما بیشتر به چشم آمد. در ادامه سعید حیدری‌راد و محسن باباصفری و شاهو نصرتی و ... هم لژیونر شدند و خلاصه حالا فکر می‌کنم بیشترین تعداد لژیونر را بین رشته‌های ورزشی داریم.

 در دوره‌ای عنوان شد که قید حضور در تیم ملی را زده‌اید و برخی‌ها گفتند که کادر فنی شما را دعوت نکرده است؛ جریان چه بود؟

در مقطعی شرایط فدراسیون واقعاً خوب نبود و من هم از شرایط موجود گلایه داشتم. نمی‌خواهم گذشته را مرور کنم، اما باید بپذیریم که هندبال رشته مظلومی است. شما نحوه برخورد با لژیونرهای فوتبال و هندبال را مقایسه کنید. با بررسی این موضوع به خیلی از موارد می‌توان پی برد. مسئولان، رسانه‌ها و مردم کمتر بازیکن هندبال را می‌شناسند و این وظیفه همه است تا شرایط را تغییر دهند. در آن مقطع هندبال واقعا صاحب نداشت و هرکسی ساز خودش را می‌زد. من گلایه‌های خود را در آن زمان عنوان کردم، اما به مذاق برخی‌ها خوش نیامد. من اگر حرفی زده یا می‌زنم فقط برای کمک به هندبال و بالا نگه داشتن پرچم این رشته است، اما چون ممکن است منافع برخی‌ها به خطر بیفتد با من برخورد می‌کنند.

 در همان زمان بحث بازیکن‌ سالاری در هندبال هم مطرح شد...

بله متاسفانه آن زمان افرادی در هندبال کار می‌کردند که منافع ملی برای‌شان اهمیت چندانی نداشت و تلاش می‌کردند تا با طرح موضوعاتی همچون بازیکن‌سالاری، سرمایه‌سوزی کنند. وضعیت مالی فدراسیون خوب نبود و تا زمانی که حق و حقوق بازیکنان پرداخت نمی‌شد، هندبال روی آرامش را به خود نمی‌دید. آقایان کاری کرده بودند که یک ملی‌پوش با سابقه مجبور بود برای رفع مشکلات مالی و گذران زندگی‌اش با تیم‌هایی قرارداد امضا کند که شرایط مالی خوبی نداشتند. طبیعی بود تا زمانی که مشکلات مالی حل نمی‌شد هندبال با چالش روبرو بود.

مشکلات مالی در تیم‌های داخلی موجب لژیونر شدن بازیکنان شد.

این صحبت به معنی دیدن نیمه پر لیوان است. شاید یکی از عواملی که باعث کوچ ستاره‌ها به لیگ‌های اروپایی شد مشکلات مالی تیم‌های داخلی بود. این اتفاق نکات منفی بسیاری هم داشت؛ چون همه بازیکنان که نمی‌توانستند به لیگ‌های خارجی بروند و مجبور بودند با کمترین درآمد زندگی کنند. موضوع دیگر اینکه خروج ستاره‌ها موجب پایین آمدن سطح لیگ شده بود که در نهایت می‌توانست به تیم ملی ضربه بزند. در آن زمان بارها اعلام کردم که هندبال به یک مدیر قدرتمند نیاز دارد تا بتواند اسپانسر جذب کرده و تیم‌های قدرتمند را به لیگ بیاورد. زمانی که مهدوی هدایت فدراسیون را بر عهده گرفت خودش انسان خوبی بود، اما متاسفانه اطرافیانش انسان‌های سالمی نبودند و با مشاوره‌های غلط هندبال را به بیراهه کشاندند. حال و روز هندبال در آن زمان خوب نبود. در زمان ریاست کوزه‌گری و هنگامی که رافائل هدایت تیم ملی را برعهده داشت ما در مسابقات انتخابی جام‌جهانی سوم شدیم، اما بعد از اینکه به ایران آمدیم رافائل را با لجبازی برکنار کردند. اینها گوشه‌هایی از معضلات هندبال در ادوار گذشته است

 به نظر شما مربی داخلی برای تیم ملی مناسب‌تر است یا خارجی؟

در حال حاضر علیرضا حبیبی در راس کادر فنی قرار دارد. او از باتجربه‌ترین مربیان ایران و بهترین مربیان آسیا است. در گذشته هم اعلام کرده‌ام که بهترین گزینه برای تیم ملی اگر مربی خارجی نمی‌آید، علیرضا حبیبی است. اگر قرار است مربی خارجی هم بیاورند، باید از بین بهترین‌های هندبال جهان انتخاب کنند.

چرا در برخی تورنمنت‌ها لژیونرها ترجیح می‌دهند به کمک تیم ملی نیایند؟ آیا واقعا باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند یا موضوع دیگری وجود دارد؟

این شرط در قرارداد ما وجود دارد که هر زمانی تیم ملی به ما احتیاج داشته باشد باید با ما همکاری کنند، اما متاسفانه گاهی مسابقات آسیایی با باشگاه‌های اروپایی تداخل دارد و گاهی اردوهای تیم ملی در زمان روزهای فداسیون جهانی نیست. گاهی هم پیش آمده که تلاشی از فدراسیون ایران صورت نگرفته و در نهایت عنوان شده که باشگاه‌ها همکاری نکرده‌اند. اولویت ما تیم ملی است و این موضوع را در قرارداد خود هم گنجانده‌ایم.

 رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در این مسابقات ترکیب تیم ملی تقریباً کامل است...

حضور تمام بازیکنان اصلی در کنار هم دست سرمربی را باز می‌گذارد. سجاد استکی، محسن باباصفری، علیرضا موسوی و سعید حیدری‌راد و سایر نفرات برای این تورنمنت در خدمت تیم ملی هستند. جای شاهو نصرتی خالی است که این هم نظر کادر فنی بود. امیدوارم شرایط برای بازگشت شاهو هم فراهم شود، چون او سال‌ها برای تیم ملی زحمت کشید و همچنان می‌تواند یکی از بهترین‌های ایران باشد. شاید تنها مشکل این روزهای تیم ملی عدم هماهنگی نفرات با هم باشد که آن هم با گذر زمان و تمرینات فشرده حل خواهد شد. من خوش‌بین هستم که خیلی زود به شرایط ایده‌آل رسیده و از حقانیت خود دفاع کنیم.

 ایران چقدر شانس کسب سهمیه مسابقات جهانی را دارد؟

نه تنها من که کل تیم امید دارند تا به مسابقات جهانی راه پیدا کنیم. هرچند تیم‌هایی همچون قطر و بحرین و کویت و کره‌جنوبی از مدعیان اصلی به شمار می‌روند، اما ما هم ثابت کرده‌ایم اگر بتوانیم خودمان باشیم، می‌توانیم برای حریفان خطرساز باشیم. ضمن اینکه هندبال ایران باید به مسابقات جهانی برود، چون واقعاً به آن نیاز دارد. در غیر اینصورت باید هندبال را برای چند سال تعطیل کرد. شرایط ملی‌پوشان و اردوهای تیم ملی برای رسیدن به اهداف خوب است و فقط باید منتظر شروع مسابقات و درخشش بازیکنان ماند. اگر هندبال سهمیه جهانی کسب کند در واقع خون تازه‌ای به این رشته تزریق خواهد شد وگرنه خدا می‌داند چه بلایی سر هندبال خواهد آمد.

 اینکه می‌گویند اگر هندبال به مسابقات جهانی نرود یک نسل نابود خواهد شد، درست است؟

تا حدودی با این حرف موافق هستم. برای مثال یکی از نفراتی که درصورت عدم صعود ایران به جام‌جهانی به کارش در تیم ملی خاتمه می‌دهد، من هستم. فعلاً اینگونه تصمیم گرفته‌ام که اگر جهانی نشدیم از تیم ملی خداحافظی کنم تا راه برای نسل جدید و جوان‌ترها باز شود. نمی‌دانم چند بازیکن دیگر هم چنین تصمیمی خواهند گرفت، اما می‌دانم کار برای ادامه فعالیت در تیم ملی دشوار می‌شود. البته باید این موضوع را هم بگویم که اگر سهمیه جهانی را بگیریم، صبر می‌کنم تا بعد از جام‌جهانی از تیم ملی خداحافظی کنم. در مجموع این مسابقات برای هندبال ایران بسیار مهم است و می‌تواند سرنوشت تعداد زیادی از بازیکنان را رقم بزند.

فارس: از شرایط حریفان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهان خبر دارید؟

حریفان ما در آسیا مشخص هستند. شرایط آنها غیر از یک یا دو تیم زیاد تغییر نکرده است. بحرینی‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشتند و قطری‌ها درجا می‌زنند و کویتی‌ها هم تلاش می‌کنند تا پس از چند سال دوری دوباره خود را به جمع مدعیان برسانند. کره‌جنوبی و ژاپن هم همیشه حریفانی جدی برای ما بودند. تمام تیم‌ها می‌خواهند به سهمیه مسابقات جهانی برسند و در نهایت 4 تیم می‌توانند به این مسابقات صعود کنند. برگزاری چند بازی دوستانه با قطر کمک می‌کند تا با آخرین تغییرات و شرایط این تیم آشنا شویم. در کنار تمام این موارد بدون شک کادر فنی هم خیلی دقیق حریفان را آنالیز می‌کند و اطلاعات‌شان را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد. هندبال ایران بدون شک در جمع مدعیان قرار خواهد گرفت و یکی از قدرت‌های آسیا است. اگر بازیکنان از نظر روحی در شرایط ایده‌آل قرار بگیرند می‌توانند دست به کارهای بزرگ بزنند.

اهداف فدراسیون هندبال در زمان ریاست علیرضا پاکدل عملکرد موفق در رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه مسابقات جهانی بود...

فکر می‌کنم هدفگذاری درستی بود. دلایلش هم مشخص است. برای رقابت‌های انتخابی المپیک که برگزار شد زمان زیادی وجود نداشت؛ ضمن اینکه تنها یک تیم می‌توانست به توکیو برود، اما در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی شرایط متفاوت است و 4 تیم می‌توانند جهانی شوند. در این پیکارها فضای این را داریم تا خودمان را نشان داده و به جایگاه واقعی خود برسیم؛ البته همه چیز بستگی به زمان شروع مسابقات و روند کلی تیم تا آن زمان دارد.

 آیا تیم ملی تجربه کافی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را دارد؟

خوشبختانه تیم ملی در عین جوانی، باتجربه است. در رقابت‌های انتخابی المپیک چوب جوانی‌مان را خوردیم و نتیجه را به بحرین واگذار کردیم که همان موضوع همه چیز را خراب کرد، اما حالا دیگر تجربه داریم. هم تمام بازیکنان آمده‌اند و هم اینکه جوان‌ترها این فرصت را داشتند تا کسب تجربه کنند. به تیم کنونی ایران بسیار امید دارم و فکر می‌کنم بتوانیم کاری کنیم که در تاریخ ماندگار شویم.

 آیا می‌خواهید تیم باشگاهی خود را تغییر دهید؟

دوری از خانواده کمی برایم سخت شده است. احتمال دارد در نیم فصل پیشنهادهایی که دارم را بررسی کرده و باشگاهم را تغییر دهم. پیشنهادهایی از فرانسه و قطر دارم که احتمال حضورم در قطر به دلیل نزدیک شدن به خانواده بیشتر است. ترجیح می‌دهم در سال‌های آخر بیشتر نزدیک خانواده‌ام باشم. شرایط ادامه حضورم در تیم ملی هم بستگی به نتایج تیم ملی در مسابقات پیش‌رو دارد. همانطور که گفتم فعلا تصمیم دارم جام‌جهانی برای تیم ملی بازی کنم.

در ادوار گذشته پیشنهادهایی برای تغییر تابعیت هم داشتید؛ آیا امکان دارد یکی از آنها با بپذیرید؟

فکر می‌کنم بیش از 5 باز به من پیشنهاد شد تا تابعیتم را تغییر دهم، اما من قبول نکردم. دلم می‌خواهد شرایط هندبال در ایران بسیار خوب باشد تا ما سختی غربت و دوری از خانواده را تحمل نکنیم. هر بازیکنی تا یک سنی می‌تواند بازی کند و پس از آن باید از ورزش حرفه‌ای کنار برود. مسئولان ورزش و هندبال ایران باید شرایطی فراهم کنند تا شاهد کوچ دائم ستاره‌ها نباشیم. آقایان باید کاری کنند که این پیشنهادها هیچ بازیکنی را وسوسه نکند، اما واقعاً تاکنون اینگونه نبوده است.

 

در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی که در روزهای 26 دی تا 7 بهمن ماه سالجاری در کویت انجام خواهد شد 13 تیم حضور دارند که در 4 گروه 3 و 4 تیم جای دارند. در گروه نخست ایران با تیم‌های نیوزلند و بحرین  همگروه است.

گروه‌بندی مسابقات به شرح زیر است:

گروه اول: ایران، بحرین و نیوزلند

گروه دوم: قطر، ژاپن و چین

گروه سوم: کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا

گروه چهارم: کویت، امارات، عراق و هنگ‌کنگ

نحوه صعود تیم‌ها از گروه‌های چهارگانه به شرح زیر است:

گروه اول مرحله حذفی:  اول A، اول C، دوم B، دوم D

گروه دوم مرحله حذفی: اول B، اول D، دوم A، دوم C

پس از پایان بازی‌های این دو گروه، دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی صعود خواهند کرد.

منبع : خبرگزاری فارس

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 


 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک